Inloggen
Winkelmandje
NederlandsNederlands

Welke spieren train je met een roeitrainer?

Welke spieren train je met een roeitrainer?
Geplaatst op 26-7-2023 door Fitwinkel
Een roeitrainer is een veelzijdig fitnessapparatuur. Je verbetert namelijk niet alleen je uithoudingsvermogen maar je bouwt hiermee ook je spierkracht op. Met een roeitrainer kun je meerdere spieren tegelijk trainen, tot wel bijna 85 procent van alle spieren in je lichaam. Zie het als een full-body workout. Verschillende spiergroepen in het boven- en onderlichaam worden geactiveerd bij het maken van een roeibeweging. Het is geschat dat je 60% kracht uit je benen haalt, 30% uit je bovenlichaam en 10% uit je armen. Hieronder vind je een uitleg over welke spieren worden getraind bij een roeisessie.

1. Beenspieren


Roeien is een activiteit waarbij je kracht moet zetten met je benen. Je quadriceps, hamstrings, bilspieren en kuitspieren worden allemaal geactiveerd tijdens het afzetten en terugtrekken van je benen op de roeitrainer. Dit zorgt voor krachtige en sterke beenspieren.

2. Rugspieren

Tijdens de trekfase van de roeibeweging span je je grote rugspieren, zoals de latissimus dorsi (ook bekend als de "lats"), de trapezius en de rhomboids. Deze spieren zijn verantwoordelijk voor het naar achteren trekken van je armen en het stabiliseren van je bovenlichaam.

3. Armspieren

Je armspieren, met name je biceps en de spieren in je onderarm, worden geactiveerd tijdens het trekken van de roeihendel naar je toe. Deze spieren werken samen met je rugspieren om de roeibeweging te voltooien. Door regelmatige training kun je sterke en goed gedefinieerde armen ontwikkelen.

4. Schouderspieren

De deltaspieren, ook wel bekend als de schouderspieren, worden ook aangesproken tijdens het roeien. Terwijl je je armen naar je toe trekt, spannen je schouderspieren aan om je armbeweging te ondersteunen en stabiliteit te bieden.

5. Buikspieren en Core

Tijdens de roeibeweging moet je je buikspieren aanspannen om stabiliteit te behouden en je romp rechtop te houden. Door regelmatig te roeien, kun je een sterke core ontwikkelen, wat niet alleen helpt bij het verbeteren van je lichaamshouding, maar ook bij het voorkomen van rugpijn.

6. Bilspieren

Bij het afzetten met je benen op de roeitrainer worden ook je bilspieren geactiveerd. Sterke bilspieren dragen bij aan een goede houding en kunnen helpen bij het verbeteren van je prestaties bij andere sporten.

Door regelmatig te roeien, kun je sterke en goed gedefinieerde spieren ontwikkelen in je benen, rug, armen, schouders, buik en bilspieren. Dus waar wacht je nog op? Stap op een roeitrainer en begin vandaag nog met het versterken van je hele lichaam!


Voorgestelde producten

Fitnessbenelux - SubFooter - Cool - X - NL
Fitnessbenelux - SubFooter - Harbinger  - NL
Fitnessbenelux - SubFooter - Balega - NL
Fitnessbenelux - SubFooter - Flow Fitness- NL
Fitnessbenelux - SubFooter - Gorilla Wear  - NL
Fitnessbenelux - SubFooter - SKLZ  - NL
Fitnessbenelux - SubFooter - Gymstick  - NL
Fitnessbenelux - SubFooter - VirtuFit - NL

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen